zaterdag 4 januari 2014

Een przewalskipaardenmiddel

Voor wie niet meteen begrijpt waarover ik het heb, geen probleem. Ik leg het u wel uit. Op 18 december ll. vond het jaarlijkse Groot Dictee der Nederlandse Taal plaats. Dit jaar was er echter een bijkomende opdracht. De deelnemers moesten niet enkel de tekst noteren, maar moesten ook in een aantal zinnen de verhaspelingen onderlijnen. Bij een verhaspeling worden woorden die heel hard op elkaar lijken maar toch een verschillende betekenis hebben, door elkaar gebruikt.
Een voorbeeld hiervan is :

Met behulp van mijn broer kon ik de grote conifeer omzagen.
Met hulp van de kettingzaag kon ik de grote conifeer omzagen.

Met behulp van gaat over zaken of dingen. Met hulp van gaat over personen.

Het dictee werd dit jaar gewonnen door een Vlaming, Dirk Bosmans. Hij had SLECHTS 13 fouten. En zo mogen we het inderdaad verwoorden, want als je de tekst bekijkt, was het niet eenvoudig. 

Tekst Groot Dictee 2013

Voor wie zelf eens de uitdaging wil aangaan en thuis eens wil proberen, kan je hieronder de websites vinden.

woordendictee
zinnendictee
Het Groot Dictee

Braint. (2008). Opgehaald van Braint Taalvaardigheid door e-learning: http://www.braint.nl/taalgids/stijl_vervolg/verhaspeling.html
NTR. (2012). Opgehaald van Groot Dictee: http://grootdictee.ntr.nl/





Geen opmerkingen:

Een reactie posten