vrijdag 15 januari 2016

Hop, hop, hop, week 2 was weer top!

Vrijdagavond. Na een drukke week hebben we even de tijd gevonden om ein-de-lijk opnieuw een update te plaatsen. We hebben deze week allesbehalve stil gezeten. En deze week vatten we maar al te graag voor jullie samen.

Deze week gingen de leerlingen verder met het uitschrijven van hun scenario voor hun film. Ze waren zeer enthousiast en dat bleek ook tijdens het filmen. De leerlingen kwamen naar voren als echte acteurs, kostuums inbegrepen. Een beetje creativiteit en heel veel scheerschuim zorgde ervoor dat de dwergen bij Sneeuwwitje ook hun baard hadden. Het resultaat krijgen de leerlingen - en wij natuurlijk ook - te zien op de première. Deze gaat door op donderdagvoormiddag.

In het thema van wereldoriëntatie zijn wij ook een stap verder gegaan. De vreemde culturen hebben plaatsgemaakt voor "samenleven bij ons." Zo praatten we niet alleen over afspraken in verschillende samenlevingen of groepen (verkeer, gezin, klas...). Vandaag ging het dan over conflicten. Toeval of niet, maar we merkten ook enkele strubbelingen binnen en buiten de klasmuren. Dit kunnen wij als leerkrachten in wording niet zomaar laten gebeuren. Juf Kimberly besloot vorige week al om onder andere met een complimentendoos te beginnen. De leerlingen konden dan complimenten geven aan elkaar. Die lijn wordt vanaf maandag nu ook doorgetrokken in 6B. Op die manier willen we voor een goede klassfeer gaan.

Donderdag en vrijdag stonden er voor de leerlingen 2 volledig nieuwe activiteiten op het programma. Juf Kimberly zorgde voor een poëzieroute. Dat wil zeggen dat ze de leerlingen door activiteiten in de school liet kennismaken met gedichten. Elke activiteit vond plaats op een andere locatie. Die vrijheid konden ze natuurlijk wel appreciëren.
Aan de andere kant - bij juf Ine - stond de les interculturele gerichtheid centraal. 5 dozen met 5 verschillende opdrachten lieten de leerlingen kennismaken met taal. De ene groep ging aan de slag met woordspelingen, een tweede groep met spreekwoorden. Dan had je nog de quiz die leerlingen moesten opstellen over de herkomst van woorden. Een verhaal schrijven zonder te overleggen (elk om de beurt een zin schrijven) en vreemde talen sluiten het rijtje met de opdrachten af.

Wij hopen dat we jullie aan de hand van de foto's kunnen laten meegenieten van onze spetterende week. Maandag staan wij dan opnieuw paraat.

Wordt zeker nog vervolgd...

Juf Kimberly en juf Ine

 

 

                  


                    


Geen opmerkingen:

Een reactie posten