dinsdag 5 november 2013

Mijn eerste dagje lesgeven

Stress alom deze ochtend. Ik mocht voor de eerste keer les geven. Op het programma stonden de lessen actualiteit en vertellend voorlezen.

Om 10u25 was het eindelijk zo ver. De les actualiteit begon. Zowel mijn interne coach als mijn mentor luisterden aandachtig naar mijn les. De les op zich verliep vlot, hoewel er af en toe nog wat chaotische momenten waren. Helemaal abnormaal was dat niet, het was dan ook groepswerk. Er kwamen heel leuke resultaten naar  voor. Zo heeft elk groepje een tableau vivant gemaakt. Op het einde van dit lesuurtje vroeg ik aan de kinderen wat ze onthouden hebben van de les. Er kwamen heel wat leuke dingen naar voor. De les actualiteit gaf me een goed gevoel. De kop was eraf. De stress minderde dan ook al meteen. 

Voor de les vertellen was het nog even nagelbijten. Pas helemaal op het einde van de dag mocht ik mijn tweede les geven. De opdrachtjes verliepen wat minder chaotisch. Ook bij deze les had ik een goed gevoel.

Mijn tussendoortje was al een even groot succes. We speelden het spelletje 'hoger lager'. Hierbij moesten de leerlingen kunnen gokken of hun speelkaart hoger of lager zou zijn dan de kaart van de leerling voor hen. De leerlingen waren enorm enthousiast. Een intermezzootje is altijd leuk. 

Achteraf gezien was de stress niet nodig. Eenmaal je er staat, loopt alles los. En... een goede voorbereiding is al de helft van uw succes. Moe maar voldaan keerde juf Ine terug naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten